Vliegtuig de-icing

In winterperiodes kan er door vorst of sneeuwval winterse verontreiniging ontstaan op vliegtuigen. Voordat een vliegtuig kan vertrekken dient de verontreiniging bestaande uit sneeuw en/of ijs te worden verwijderd. KLM is op luchthaven Schiphol een van de grootste aanbieder van het zogenaamde ‘De-icing proces’. RMM werkt met gepaste trots voor dit KLM bedrijfsonderdeel.

Het de-icing-proces vindt plaats met speciale voertuigen die vliegtuigen onder hoge druk en een vloeistoftemperatuur van >70°C met de-icing vloeistof behandelen. Dankzij de-icing verdwijnt de winterse aanslag op vleugels, stabilo’s en indien nodig van de romp.

De-icing op basis van Just in Time

Bij deze werkzaamheden is het belangrijk dat de benodigde de-icing vloeistoffen gedurende de hele winterperiode in voldoende mate aanwezig zijn (Just In Time-principe). Een nauwkeurige logistieke dienstverlening vormt de basis om de door KLM gevraagde continuïteit te kunnen leveren. RMM is verantwoordelijk voor deze dienstverlening. Daarnaast verzorgen we de kwaliteitscontrole en het voorraadbeheer van de vloeistoffen volgens vastgestelde (veiligheids)normen en -procedures.

RMM is gespecialiseerd in de dienstverlening aangaande vloeistoflogistiek en kwaliteitscontrole van de vloeistoffen en heeft voor de airport de-icing de juiste contacten met leveranciers en logistieke dienstverleners.

RMM ondersteunt de winteroperatie van KLM De-icing op luchthaven Schiphol met het volgende takenpakket:

  • Opbouwen van vulfaciliteiten en de-icing spots;

  • Technische controle de-icing voertuigen;

  • Intakeregistratie en bemonstering de-icing vloeistoffen;

  • Voorraadbeheer de-icing vloeistoffen;

  • Transport van de-icing vloeistoffen van land- naar airside en vice versa;

  • Reiniging en bemonstering de-icing vloeistoftanks;

  • Sneeuwvrij maken van veiligheidsbelijningen;

  • Inzet van operators voor de-icing voertuigen;

  • Regie over het vul- en wisselproces van de-icing voertuigen tijdens de operatie zodat de operatie continu kan doorgaan;

  • KLM-deel van de afvalstroom controleren, dat vrijkomt tijdens de operatie of bij controlemomenten;

  • Ondersteuning en verzorging van audits;

  • Kwaliteit van de te gebruiken vloeistoffen.

Daarnaast adviseert RMM bij:

  • Logistieke processen;

  • Kostenbesparingen;

  • Tijdmanagement;

  • Inkoop en gebruik materialen;

  • Verwerking van de-icing afval.

De afgelopen jaren heeft de samenwerking tussen RMM en KLM op het gebied van de-icing zich naar ieders tevredenheid ontwikkeld tot een partnership. Recent heeft RMM een vijfjarig contract met KLM afgesloten wat ons sterkt in de filosofie, waarden en dienstverlening die we binnen RMM hanteren.